סי וי פול על גיוס עובדים בתקופת הקורונה

כיום, כאשר מאות אלפי עובדים במשק פוטרו או נשלחו לחל"ת בעקבות המשבר, נוצרה הזדמנות למעסיקים המחפשים עובדים, למצוא את העובדים המתאימים מתוך היצע גדול ביותר של מועמדים.

אך האם זהו אכן המצב? האם שוק התעסוקה שהפך לשוק של מעסיקים (הכוח נמצא לכאורה בידיהם של המעסיקים כאשר ישנה כמות גדולה של מחפשי עבודה), אכן מייצר מצב נוח עבור המעסיק המחפש עובדים? פנינו למנהלת הגיוס של חברת סי וי פול על מנת להבין את המצב שנוצר בשוק התעסוקה.

למצב הקיים ישנם מספר יתרונות עבור המעסיק:

קרדיט: canva
סי וי פול: מגיוס בזמן הקורונה יש גם יתרונות!
  • היצע רחב – בשל הכמות הרבה של מחפשי העבודה, ישנו היצע גבוה מאד של מועמדים, עובדה המאפשרת למעסיק לא להתפשר ולנסות למצוא מבין שלל המועמדים את המועמד האידיאלי.
  • חיסכון בזמן הכשרה – מכיוון שכמעט בכל תחום במשק ישנם מפוטרים רבים או עובדים אשר הוצאו לחל"ת ומחפשים עבודה, יכול המעסיק למצוא עובדים מוכשרים, בעלי הניסיון והידע הנדרשים לתפקיד ובכך לגייס בקלות יחסית צוות מנצח תוך חיסכון בזמן ובעלויות כספיות של הכשרת העובד.
  • שכר סביר – שוק של מעסיקים (בו יש היצע עובדים גבוה), בניגוד לשוק של עובדים (בו יש מחסור במחפשי עבודה), מאפשר למעסיקים שהתקשו לעמוד בשכר הנדרש במשק להציע לעובדים את השכר המקובל.
  • זמינות מועמדים איכותיים – הפיטורים הנרחבים במשק יצרו זמינות של עובדים ומנהלים גם מהדרגים הבכירים, שהתפנו לחיפוש. מועמדים אלו לא היו ניתנים להשגה לפני כן בשל התנאים והשכר אותם קיבלו במקומות העבודה. כמו כן, ייתכן שהשגתם הייתה מתאפשרת רק בתמורה למתן הצעות אטרקטיביות מאד, שלעיתים היו אף גבוהות מהמקובל ולפיכך ייתכן ולא היו בהישג ידם של מעסיקים אחרים. כעת, ייתכן שעובדים אלו יסכימו להתפשר גם על שכר סביר יותר ותנאים שהיו זהים לתנאים שקיבלו במקום עבודתם הקודם.
  • גיוס עובדים איכותיים מחברות אחרות – המצב הקיים בו גם עובדים איכותיים ואף מנהלים בכירים מצאו עצמם מחוסרי עבודה, יוצר עבור חברות רבות הזדמנות לגיוס עובדים אשר פוטרו מחברות גדולות וארגונים מובילים באותו תחום העיסוק. בכך, מתאפשר למעסיק לצוד עובדים מובילים אשר לא היה ביכולתו להשיג בעת שעבדו באותן חברות. עובדים ומנהלים אלו יכולים לתרום רבות לעסק מיכולותיהם, מהכשרתם ומניסיונם.

חשוב לשים לב כי ישנם גם חסרונות מסוימים למצב זה:

  • עובדים חסרי מוטיבציה – בימי שיגרה, רוב המועמדים למקום עבודה מגיעים מלאי מוטיבציה, במיוחד לאחר שבחלק מהמקרים קיבלו מספר הצעות ובחרו במקום העבודה שנמצא הכי אטרקטיבי בעיניהם. במצב שנוצר כיום במשק, מועמדים מגיעים לעיתים מחוסר ברירה, לאחר שהתפשרו על תנאים ושכר ומתוך לחץ להשתלב במקום עבודה. לכן בחלקם הם חסרי מוטיבציה ולעיתים עובדה זו אף משליכה על איכות עבודתם.
  • עומס קורות חיים – מכיוון שישנם מחפשי עבודה רבים הלחוצים למצוא מקום עבודה ומנסים להתקבל לכל משרה פתוחה, גם אם אינה רלוונטית עבורם, מקבלים מעסיקים רבים כמות עצומה של קורות חיים. האחראיים על הגיוס נאלצים להשקיע זמן רב באיתור קורות החיים המתאימים ואף לעיתים בביצוע ראיונות שאינם רלוונטיים, מה שמקשה מאד על תהליך הגיוס ומאריך אותו מעבר לפרק הזמן הסביר למציאת עובדים.
  • מלכוד החל"ת – הפיתרון שנתנה המדינה למי שהוצאו לחל"ת או פותרו, בעצם מתן האפשרות להישאר בבית ולקבל הכנסה ללא מתן מוטיבציה לחזור לשוק התעסוקה, יצרה מלכוד. עובדים בתחומים מסויימים מעדיפים להמשיך את החל"ת וליהנות מההכנסה ללא יציאהל עבודה, גם אם מדובר בהכנסה נמוכה יותר. מכיוון שהשכר שמציעים בתקופת משבר זו לא נתפס כשכר אטרקטיבי והפער מדמי האבטלה קטן, רבים יבחרו להישאר בבתיהם. עובדה זו מאלצת לעיתים את המעסיק להציע שכר הגבוה מהמקובל ומהסכום שביכולתו לשלם למשרות מסויימות, על מנת לאייש אותן.

חשוב לזכור – אמנם מדובר כיום בשוק של מעסיקים וישנם מחפשי עבודה רבים שבחלקם כבר נואשים, אך עדיין יש לכבד את מחפשי העבודה ולהבין את מצבם המורכב, שכן רבים מהם נקלעו למצב של חסר ברירה או מצוקה כלכלית ואל למעסיק לנצל זאת.

צוות סי וי פול מאחל הצלחה למחפשי העבודה ולמעסיקים ומייחל לחזרה מהירה לשגרה.



*נכתב על ידי צוות סי וי פול מאגרי בידע בע"מ.

*נכתב בלשון זכר אך מיועד לשני המינים.

 *צוות סי וי פול שמח לעזור אבל חשוב לזכור שהאמור אינו מחליף יעוץ משפטי או מקצועי ויש להתייעץ באיש מקצוע.

תגובה אחת על “סי וי פול על גיוס עובדים בתקופת הקורונה

התגובות סגורות.